Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 } //-->

نمایشگر آمار آلکسا

مكزيك 




















يكي از بهترين وبلاگ ها

سلام خدمت همه ي باز ديد كنندگان لطفا نظر خودرا در مورد سايت بگوييد

مکزیک

 

مکزیک کشوری در آمریکای جنوبی‌است که مهد یکی از مهم‍‌ترین تمدن‌های باستان، آزتک، بوده‌است.

این کشور از شمال با ایالات متحده امریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است. همچنین اقیانوس آرام، در غرب و جنوب، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن را دربرگرفته‌اند. این کشور با حدود ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت، ۱۴اُمین کشور وسیع دنیا و با حدود ۱۰۹ میلیون نفر جمعیت، ۱۱اُمین کشور پرجمعیت دنیاست.

پایتخت آن مکزیکوسیتی، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا است.

اولین آثاری که از انسان در مسوآمریکا (مرکزیک کنونی) به دست آمده متعلق به ۴۰ هزار سال پیش است. در حدود ۹ هزار سال پیش سرخپوستان عهد باستان به کاشت ذرت روی آوردن از این اتفاق به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد شده است.

به مدت قریب به سه هزار سال اریدوامریکا و مسوامریکا (از نخستین مناطق ایجاد تمدن بشری در مکزیک) محل استقرار تمدن‌های پیشرفته موسوم به امریندیان (آمریکایی - سرخپوستی) بودند.

اما در سال ۱۵۱۹ تمدن‌های بومی مکزیک از سوی اسپانیایی‌ها مورد حمله قرار گرفتند. اسپانیایی‌ها با توسل به سلاح‌های آتشین توانستند تمدن‌های ازتک، مایا و اولمک را در مکزیک شکست دهند و این کشور را به تصرف خود درآورند.

در سال ۱۵۲۱ نیز اسپانیایی‌ها با کمک تلاکسکالتک‌ها، که از اصلی‌ترین دشمنان آزتک‌ها محسوب می‌شدند، تنوچیتیتلان پایتخت ازتک‌ها را به تصرف خود درآوردند. تصرف پایتخت ازتک منجر به تحت‌الحمایگی مکزیک در سال ۱۵۳۵ شد، از این پس مکزیک تحت‌الحمایه یا به تعبیری دیگر مستعمره اسپانیا شد.

مکزیک پرجمعیت‌ترین منطقه تحت‌الحمایه اسپانیا بود. پس از سه دهه استیلای امپراطوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد.

صدوراعلامیه استقلال منجر به یک دوره جنگ‌های طولانی میان نیرو‌های اسپانیا و مکزیکی‌ها شد. در نهایت در سال ۱۸۲۱مکزیک رسماً به استقلال رسید و ایتوربیده به عنوان امپراطور این کشور بر تخت نشست.

دو سال بعد نیرو‌های انقلابی او را از قدرت برکنار کردند و در سال ۱۸۲۴ قانون اساسی برمبنای نظام حکومتی جمهوری در مکزیک تدوین شد. نام کشور را نیز از امپراتوری مکزیک به ایلات متحده مکزیک تغییر دادند.

اقتصاد

تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۳۵۳ تریلیارد دلار است که در سال ۲۰۰۷ میلادی رشدی ۳ درصدی داشت.

۴۵ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۳.۷ درصد است. حدود ۱۴ درصد از مردم این کشور به غذای مناسب دسترسی ندارند. نرخ تورم در آن ۳.۸ درصد است.

محصولات صادراتی این کشور شامل محصولات کارخانه‌ای، نفت و محصولات نفتی، نقره، میوه، سبزیجات، قهوه و پنبه است که به کشورهای آمریکا ، کانادا و اسپانیا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات فلزکاری، فلزات تراشکاری شده، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات الکترونیک، قطعات ماشین برای مونتاژ، هواپیما و تجهیزات آن است که از کشورهای آمریکا ، چین ، ژاپن و کره جنوبی وارد می‌شود.

مردم

جمعیت این کشور ۱۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۸۹۱ نفر است که میانگین سنی آنها ۲۵.۶ سال است.

امید به زندگی برای زنان ۷۸.۵۶ سال و برای مردان ۷۲.۸۴ سال است. بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۳ میلادی ۰.۳ درصد از مردم آن به بیماری ایدز مبتلا هستند.

۷۶.۵ درصد از مردم آن مسیحی کاتولیک و ۶.۳ درصد پروتستان هستند. زبان رسمی آنها اسپانیایی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 9 مرداد 1392برچسب:,ساعت 13:26 توسط سجاد صائميان|


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

 Design By : Pichak